Menu Zavrieť

Na záver sezóny sme si naložili Diabolský okruh

Sezóna 2022 bola pomerne úspešná. Získali sme dva z troch možných domácich titulov a pridali sme jedno striebro, s predstihom sme zvíťazili v Slovenskom pohári a drvivá väčšina posádky na Majstrovstvách sveta mala pod reprezentačným dresom práve ten náš červeno-biely. Najdlhšia trať na ktorú sme však súťažne vyštartovali merala 4400 metrov. Od roku 2008, odkedy náš klub existuje, bol najdlhší závod ktorí sme absolvovali 10 kilometrov dlhá trať popod hrad Veveří na Brnenskú priehradu. V minulom roku sa pätica odvážlivcov vydala spolu s ŠK Dračia Légia 2012 do maďarského Vác, kde sa zúčastnila 7. ročníku podujatia “Ördögi Kör”, čo v preklade znamená diabolský okruh. Svoje meno nedostal len vďaka trati dlhej 66,6 km, ale aj vďaka diabolsky náročným podmienkam ktoré koncom októbra čakajú na pretekárov. Nízka teplota, silný vietor, bezmála 70 kilometrová trať a nástrahy jazdy po Dunaji dajú každému pocítiť že diabolský okruh si svoje meno právom zaslúži.

V tomto roku sme sa rozhodli preveriť naše sily a potrápiť našich maďarských susedov na Diabolskom okruhu, ktorý je mimochodom najdlhším pravidelným závodom dračích lodí na svete. Prípravu sme začali takmer okamžite po našom podujatí Dragon Boat Grand Prix Trenčín, to znamená že viac ako mesiac sme usilovne pilovali vytrvalostné tempo, testovali vhodné doplnky výživy, skúšali rôzne pomôcky a samozrejme sme ladili detaily zostavy. Až sme napokon 21. októbra vyrazili smerom do Vácova. Na druhý deň bol štart prvej kategórie jedno a dvojmiestnych outriggerov na pláne už o 9:00, vraj aby stíhali prísť do cieľa ešte pred zotmením, z čoho bolo možné predpovedať dĺžku celého závodu. Dračie lode prišli na rad hodinku po nich. Ukázalo sa že sa tento rok našlo 6 odvážnych posádok, ktoré od úvodných metrov ukázali že sa bude naozaj súťažiť naplno a kto sa prišiel iba “previezť” ostane ďaleko v poly porazených.

Posledné úsmevy pre štartom

Okamžite po štarte sa do vedenia dostali dve posádky Dragonsteel SE z maďarského Dunaújvárosu, a naši susedia z Trenčín ŠK Dračia Légia 2012. Od prvých metrov tvrdili muziku a vďaka pozícií na štarte vedľa seba rýchlo získavali náskok. Bohužiaľ naša štartovacia pozícia na opačnej strane Dunaja nám neumožnila zachytiť ich nástup, naviac domáci tím Dunai Sárkányok Vác sa nám posadil na vlnu a nemali príliš záujem spolupracovať na sťahovaní náskoku vedúcej dvojice. Zhruba po 5 km sa nám túto posádku podarilo striasť lepším prejazdom prúdu na výhone. Aby sme nedopustili ich návrat na našu vlnu zvýšili sme tempo a intenzitu našich záberov. Po pár minútach sa medzi nami vytvorila medzera a zároveň sme začali sťahovať náskok vedúcej dvojice, padlo teda rozhodnutie pokračovať v nastolenom tempe a pokúsiť sa stiahnuť ostávajúcich asi 200 metrov straty. Nebola to ľahká úloha, o to viac že do cieľa stále ostávalo asi 60 km. Zhruba po 20 minútach s nám podarilo dotiahnuť sa na vedúcu dvojicu a našim cieľom bolo v ich závetrí si po stíhacej jazde trochu odpočinúť. Toto nám však naši súperi nedovolili. Zrejme z nervozity začali obe lode súperiť, nás však pritom vytlačili nás do proti prúdu. Stratila aj maďarská posádka no ich strata bola o poznanie menšia, pôvodná dvojica sa tak opäť spojila v čele závodu a pred nami ostalo opäť zhruba 100 metrová strata.

Posádky krátko po štarte

Nálada nebola v lodi nebola ideálna, ale v takýchto situáciách sa ukáže športový duch. Opäť sme sa vydali na stíhanie vedúcej dvojice. Na naše šťastie tá už nespolupracovala tak ako predtým, sústredila sa viac na vzájomný súboj a nedarilo sa jej držať sa prúdnice, čo je na rýchlo tečúcom Dunaji základ úspechu pri jazde po prúde. Druhý krát sme stiahli náskok pri prejazde pod cestným postom už v Budapešti, ktorý sa nachádza zhruba na 20. kilometri. Nemali sme v pláne opäť sa vytlačiť niektorou s posádok a tie naviac stále nepádlovali v ideálnej dráhe. Rýchlo sme sa tak ujali vedenia i keď iba o pár metrov. Dvojitá stíhacia jazda nám zobrala množstvo síl a tak sa nám nepodarilo prejsť okamžite do útoku. Obrátka do proti prúdu ramena Szentendre, ktoré tvorilo rovnomenný ostrov okolo ktorého sa súťažilo, bol pred nami približne dva kilometre a tak sme sa začali sústrediť na správny prejazd týmto miestom.

Do obrátky sme vošli všetky tri lode bok po boku. Snaha vybojovať si lepšiu pozíciu zapríčinila, že všetky lode nabrali slušnú rýchlosť. Na rade bolo rozhodnutie po ktorej strane ramena sa vydať na cestu proti prúdu. Skúsenosti z ročníku 2021 nás zaviedli k pravému brehu, naopak naši súperi zamierili k tomu ľavému. Zhruba po kilometri sa ukázalo, že sme si vybrali lepšie. Začali sme získavať náskok, naviac na našich súperov čakal traverz na našu stranu, čím sme získali ďalšie cenné metre na čele závodu. Podobne sme pokračovali aj v ďalších kilometroch, 3. v poradí ŠK Dračia Légia 2012 začala postupne strácať a v ďalšom priebehu závodu sme už stratili z dohľadu. Na druhom mieste pádlovali Dragondteel SE, ktorým sa naopak darilo pomaly ale isto ukrajovať z nášho náskoku. Tak ako mal náš kormidelník na obrátke šťastnú ruku a správne zvolil jazdu pri pravom brehu, zhruba na 30. kilometri podobný pokus nevyšiel. Dragonsteel SE riskol dva traverzy skrz plný prúd dunajského ramena, trasu si však skrátil dostatočne na to aby sa vrátil opäť do vedenia. Po tretí krát v závode sme sa ocitli v pozícií, kedy sme museli sťahovať náskok. Po zhruba dve a pol hodinách v závodnom tempe už však nebolo síl na zvýšenie tempa. Pokračovali sme teda rovnomerným tempom, striedali sme sa pri občerstvovaní a snažili sme sa využívať všetky proti prúdy, plytčiny a traverzy aby sme čo možno najlepšie držali tempo s našimi súpermi.

Prejazd pod mostom na približne 45. kilomtry závodu

Do vedenia sme sa dostali aj po druhý krát, približne na 40. kilometri sa rozhodla vedúca posádka pre prestávku, zatiaľ čo mi sme pokračovali ďalej. Vedeli sme že prestávku skôr či neskôr budeme potrebovať i my, no práve v tejto fáze sa nám pádlovalo dobre a rozhodli sme sa nájsť ešte vhodnejšie miesto na prestávku. Ideálna príležitosť sa ukázala o ďalšie 3 km a celú prestávku sme zvládli ukážkovo. Vďaka lepšej zastávke sme stiahli výraznú časť straty bez väčšieho úsilia. Naviac na 45. kilometri naši súperi uviazli na plytčine, vďaka čomu sme sa dotiahli na niekoľko metrov k vedúcej posádke. Bola to veľká vzpruha pre psychiku posádky, po náročnom priebehu závodu, najmä v úvode závodu nám však už neostávali sily aby sme sa udržali v boji o víťazstvo. Dragonsteel SE si postupne budovali náskok a nám postupne dochádzalo, že nám neostáva spoliehať sa už iba na prípadnú chybu vedúcej posádky. Pri pohľade späť sme však nevideli žiadnu loď ktorá by nás mohla ohroziť a tak to bol až do cieľa boj najmä v hlavách pretekárov. Vytúžená obrátka späť do prúdu hlavného toku Dunaja sa nachádza približne na 54. kilometri a ostávajúcich 12 do cieľa ubieha aj napriek pomoci prúdu nekonečne dlho. Napokon sme sa dočkali a uvideli sme strechy patriace budovám vo Vácove, čo znamenalo že pomyselná cieľová páska je už neďaleko. Už len asi dva kilometre pred cieľom sa nám do cesty postavil ešte predsa len jedna nečakaná prekážka. Výletná loď plávajúca proti prúdu tlačila bezmála meter a pol vysoké vlny, pričom ich prejazd nie je úplne bežná činnosť pri jazde na dračej lodi. Dobrým manévrom sa nám však podarilo vlny prekonať bez ujmi a pár litrov vody ktoré sme nabrali už nás nezastavili. Po 6 hodinách a 37 minútach sme dopádlovali do cieľa na konečnom druhom mieste so stratou 8 minút na víťazný Dragonsteel SE. Naši krajania z ŠK Dračia Légia 2012 napokon stratili bronzovú priečku a dopádlovali na 4. mieste. Nad ich sily boli v záverečných kilometroch napokon tretí domáci borci z Dunai Sárkányok Vác.

Únava bola po prejazde cieľom značná, teplá sprcha, doplnenie tekutín a jedlo nás však už a o niekoľko desiatok minút postavilo na nohy. Motom tohto závodu je “Grantáltan fájt!”, alebo po slovensky bolesť je zaručená s čím zrejme súhlasia všetci ktorí absolvovali diabolský okruh. Uvidíme ako sa pretekári spamätajú a či sa rozhodneme si toto “šialenstvo” na dračej lodi zopakovať aj o rok.